סמס לנייד   054-575-3042  או  spirala.psy@gmail.com






 

איבחון

האבחון במכון ספירלה הוא אבחון פסיכודידקטי הנעשה על ידי פסיכולוג/ית.
מדובר באיבחון פרטני שמטרתו לאתר את נקודות החוזק והקושי של הילד. מתוך הידע הקיים היום לגבי מחוננות, ידוע כי לילדים מחוננים יש חשיבה ''אחרת'' והסתכלות שונה על מושגים ותהליכים רבים.
להם למשל, חשוב מאוד לדייק בתשובות ואם הם נשאלו שאלה ואינם בטוחים בתשובה, הם עלולים להגיב במהירות במשפט "אני לא יודע", לא כי הם באמת אינם יודעים, אלא כברירת מחדל לגיטימית מבחינתם.

לכן, יש צורך בהסתכלות אבחונית יצירתית מצד אחד ומדויקת מצד שני על מנת לשקף נכונה את מאפייני הילד. מדובר באבחון המשלב בין החלקים הפסיכולוגיים בלמידה (כגון: אינטליגנציה, מוטיבציה, דימוי עצמי, תת השגיות, קשב) עם החלקים הדידקטיים (כגון: קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה), על מנת לייצר הבנה אינטגרטיבית על יכולותיו ותפקודיו של הילד, דרך הכרות עם עולמו הריגשי והלימודי. נקודת ההנחה שלנו היא כי הילד מומחה לתהליכי החשיבה שלו, וידע לתאר לנו מה הוא חושב, מה מעניין אותו, מה קל לו ומה קשה לו, ואנו יודעים להמשיג זאת לתהליכים דינמיים משמעותיים בהקשר של למידה כמו גם בהקשר של התנהגות ורגשות.

למעשה מדובר כאן בתהליך של הסתכלות: הילד והמאבחן "מתבוננים" התבוננות הדדית על האופן בו הילד מבטא את עצמו (ברמה ישירה וברמה השלכתית) בתהליכי התמודדות הדורשים חשיבה, פתרון בעיות, אספקטים שונים של למידה, מוטיבציה, קשב ועוד. על מנת שכל זה יתאפשר יש צורך לייצר סביבה בטוחה עבור המאובחן. לכן מדובר מבחינתנו קודם כל בתהליך של יצירת קשר, בניית אמון והקניית בטחון. לכן גם מדובר בפריסה של מפגשים המתקיימים לאורך זמן ומאפשרים רצף של התנסויות מגוונות במקביל לתהליכי אינטרוספקציה המתחילים כבר בעת האבחון עצמו בקשר שבין המאבחן והמאובחן.

ההחלטה לבצע אבחון יכולה להיות בעקבות יוזמה של ביה"ס, תחושה פנימית של ההורים או רצון הילד. לרוב, מדובר במצב בו תפקודי הילד הם פחות מהיכולת שלו וההרגשה של הסובבים אותו, או שלו עצמו כי יש "משהו" החוסם את הלמידה ואת המימוש האישי המלא.
והאבחון, כפי שכבר אמרנו יבנה התבוננות עמוקה ורחבה, הבנה אינטגרטיבית והמלצות לטיפול נכון ומדויק.
לעיתים בעקבות האבחון מתגבשות הבנות על צרכים טיפוליים אחרים או נוספים כגון: טיפול של ריפוי בעיסוק עקב קשיים בגרפו מוטוריקה, קלינאית תקשורת עקב קשיים שפתיים, הוראה מתקנת לחיזוק מיומנויות בסיסיות בלמידה, התאמות לדרכי הלמידה וההיבחנות בביה"ס, טיפול פסיכולוגי פרטני, ליווי וייעוץ הורי להמשך ההבנה הייחודית של הילד והתנהגות "נכונה" עמו ועוד.



שלחו אלינו מייל - וניצור קשר לפרטים נוספים


מכון ספירלה - בהנהלת דפנה תמיר - פסיכולוגית חינוכית מומחית ומדריכה
יגאל ידין 39 משרד 2 מודיעין -  spirala.psy@gmail.com - סמס לנייד 0545753042
לייבסיטי - בניית אתרים